onsdag 19 oktober 2011

Illegal användning av namn??

Jag är irriterad. På riktigt.

Jag är välldigt mån om att namnet Zumba används på rätt sätt.

Man FÅR INTE använda sig av namnet Zumba om man inte har gått en av Zumba godkänd utbildning. Punkt.

Man får inte kalla det Aerobic Zumba. Eller Zumba Kiz. Eller Vatten Zumba. Eller Sumba. Xumba.  Vad man nu mer kan hitta för fantasifulla namn på det!!

Zumba®, Zumba Fitness® and the Zumba Fitness logos are registered trademarks of Zumba Fitness, LLC, which holds copyright ownership on all Zumba®-related material and use of name and logo. Anyone who teaches Zumba classes without having a current Certificate of Completion is in violation of trademark and copyright laws. 


Dvs:  Zumba är ett registrerat varumärke tillhörande Zumba Fitness, LLC, vilka äger rätten till ALLT zumbarelaterat materiel, gällande användande av namnet och logotypen.
Den som leder/undervisar i Zumba utan att ha ett aktuellt Certifikat begår ett lagbrott.

Själva namnet Zumba betyder ingenting i sig.
Det är bara namnet.

MEN!!
Namnet är varumärkesskyddat!

Det betyder att inte vem som helst kan använda sig av det.
Man måste ha tillstånd från Zumba Fitness för detta, vilket man får som utbildad instruktör!

ZUMBA®, ZUMBA FITNESS®; and the Zumba Fitness Logo are registered trademarks of Zumba Fitness, LLC, used with permission.

Det är en konstant kamp att försöka sprida det "rätta" Zumba budskapet när det finns stora träningskedjor som envisas med att kalla en del av sina pass för Zumba trots avsaknad av certifierade instruktörer!
Det är duktiga instruktörer i sig, absolut!! Jag har sett flera av dem in action, men det rättfärdigar INTE att man kallar det för något man inte har certifikat för.

Jag kan inte starta en hamburgerkedja och kalla den Mc Donalds utan att ha rätten på min sida!!

Hur skulle det se ut??

Detta är ett globalt problem kan jag säga och zumba.com har oerhört mycket att göra i dessa ärenden!
Stämningar är på gång och dessa ställen som jag tänker på och avser i mitt inlägg har tydligt visat i kommunikation med mig (och flera) att de inte är intresserade att skicka sina instruktörer på utbildning bara för att få kalla det för Zumba......

Patetiskt.
Snålt faktiskt!!

I ett sådant läge önskar jag att de håller i hatten när Pappa Zumba knackar på dörren och ber att få se deras certifikat.

God onsdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar